سامانه مدرسه هوشمند پویان

 پیام رسان
 آمار بازدید ها

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

(سوره نحل، آیه 97)

 

باید دستگاه‌های آموزشی متعهد و دلسوز برای نجات کشور اهمیت ویژه‌ای در حفظ نوپایان و جوانان عزیزی که استقلال و آزادی کشور در آینده منوط به تربیت صحیح آنان است قائل باشند.

(صحیفه نور، جلد 15 صفحه 245)

 

انسان تراز اسلامی که توقع هست آموزش و پرورش آن را تربیت کند باید دارای این ویژگی‌ها باشد:

مؤمن، خردمند، اندیشمند، مجاهد و اهل عمل

(بیانات در ارتباط تصویری با رؤسا و مدیران آموزش و پرورش، 11/06/1399)

 

 

      دبیرستان دوره دوم غیردولتی هدایت یکی از مقاطع واحد پسرانه مجتمع آموزشی تربیتی هدایت می‌باشد که در سال ۱۳۷۳ توسط موسسه فرهنگی تحقیقاتی شیخ مفید (ره) تأسیس گردید.

      این مجموعه به یاری خداوند متعال و با استعانت از حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا له الفداه) و تحت رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و با هدف ایجاد زمینههای مناسب به منظور رشد و ارتقای سطح علمی - آموزشی،  اعتقادی،  اخلاقی،  سیاسی اجتماعی،  فرهنگی هنری،  بهداشتی - روانی و  مهارتی در راستای تعالیم اسلامی فعالیت می‌نماید.

 

ارتقای سطح علمی و آموزشی:

      ایجاد توانایی و اشتیاق برای یادگیری و آموزش دانسته ها به دیگران که سبب تقویت بنیه علمی و رسیدن به خودباوری می‌شود.

      انس با مطالعه و تحقیق و پژوهش و پرهیز از وابستگی به آموزه‌های قالبی

      ایجاد انگیزه جهت اهتمام به تحصیلات عالیه با اندیشه کیفیت گرایانه با توجه به میزان سودمندی هر رشته تحصیلی برای جامعه اسلامی و مقتضیات روز.

      نگرش علمی و آگاهانه به حوادث و پدیده ها به شیوه ای که در برخورد با ناشناخته ها استفاده از توضیحات علمی و عقلانی در اولویت قرار گیرد.

      شناخت آفات علم و علمی مثل خود بزرگ بینی، مدرک گرایی، شهرت طلبی، فخر فروشی و پرهیز از این مسائل با توکل به خداوند و توسل به اهل بیت (علیهم السلام) و استفاده از راه و روش و توصیه‌های مکتبی.

 

ارتقاء سطح اعتقادی:

      تبیین و تشریح جهان‌بینی مبتنی بر اندیشه و تحقیق و سپس دل سپردن به ایدئولوژی و آموزه‌های معرفتی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام).

      آشنایی با قرآن کریم و ایجاد علاقمندی و انس و اعتقاد به اینکه قرآن کتاب انسان ساز و هدایت گر است که جنبه های مختلف علمی و فرهنگی را در خود دارد و گنجینه های با ارزش برای جوابگویی و رفع مشکلات و معضلات جامعه امروز است.

      معرفت و شناخت نسبت به پیشوایان معصوم شیعه و جلب ارادت محبت نسبت به آنان و التزام عملی به سیره و روش آن بزرگواران.

      اعتقاد به مهدویت و آشنایی صحیح با فرهنگ انتظار که نتیجه آن شناخت وظایف اعتقادی و عبادی شیعه به دور از انحراف و تردید می‌باشد.

      خودباوری و رشد یافتگی دینی به همراهی تلاش برای تعظیم شعائر دینی و تبلیغ عملی با اهتمام به هدایت اعتقادی دیگران و جذب شیفتگان معارف آسمانی.

 

ارتقای سطح اخلاقی:

      ایجاد روحیه توکل به خداوند عزوجل و توسل به ائمه معصومین (علیهم السلام)،  با توجه به اینکه محتوای آموزه‌های اخلاقی تعالیم آسمانی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) می باشند.

      رسیدن به خودشناسی با  توجه به کرامات انسانی و به دست آوردن شرح صدر و... جهت به دست آوردن پایداری در برابر مشکلات و ناملایمات شخصی و اجتماعی.

      ایجاد روحیه نقد پذیری و رفع اشکالات شخصی با پرهیز از مفاسد اخلاقی و تخلق به اخلاق حسنه اسلامی با مراقبت بر فرایض و سنن مذهبی.

      تلاش در جهت آموزش و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و تواصی.

      به کارگیری نظم و انضباط در زندگی خصوصاً در وقت شناسی، زمانبندی و برنامه‌ریزی.

 

ارتقای سطح سیاسی - اجتماعی:

      شناخت حقوق اجتماعی و سیاسی خود و دیگران و التزام به رعایت آن و جلوگیری از تضییع آن.

      مسئولیت‌پذیری در فعالیت‌های سازنده سیاسی و اجتماعی و ایجاد توانایی برقراری ارتباطات سالم و سازنده با دیگر اعضای جامعه.

      آگاهی از دیدگاه امامان معصوم (علیهم السلام) نسبت به حکومت و حقوق متقابل حکام و رعایا.

      آگاهی و شناخت تاریخ اسلام و تاریخ معاصر ایران و تلاش جهت حفظ دستاوردها و ارزش‌های انقلاب اسلامی.

      به کارگیری معیارهای مکتبی در دوستیابی و معاشرت با دیگران و تعمیق ارتباطات اجتماعی.

 

ارتقای سطح فرهنگی - هنری:

      آگاهی و شناخت هویت اسلامی - ایرانی خویش.

      تکیه بر ارزش‌های فرهنگی - هنری که ریشه در ایران اسلامی دارد و ایجاد حس سرافرازی از آنها و تلاش جهت آراستن خویش به آن ارزش‌ها.

      ایجاد ذوق زیبایی شناسی در نگرش به پدیده‌های جهان آفرینش و نیز رفتارها، روابط و مناسبات انسانی.

      حضور موثر در آیین‌های مذهبی - ملی و تلاش برای برپایی هرچه باشکوه‌تر آن‌ها که می‌تواند به ترویج فرهنگ در جامعه منجر شود.

      ایجاد علاقه به یکی از رشته‌های موجه و سازنده هنری به لحاظ شکوفایی عواطف انسانی و تهذیب روحی خویشتن به دور از ابتذال.

 

ارتقای سطح بهداشتی - روانی:

      ایجاد بستر مناسب جهت بروز افکار - کردار و رفتار واقع بینانه چرا که ثمره واقع‌بینی اعتدال روحی و روانی می‌باشد. چون با درک درست از ارزش واقعی پدیده‌ها و اشخاص موجب می‌شود منزلت آنها در اندیشه و از کوچک‌نمایی و بزرگ‌نمایی بر کنار ماند و این خود از عوامل دستیابی به آرامش درونی است.

      آگاهی از توانایی‌ها و ناتوانی‌های خویش که مقدمه پرورش استعدادهای شخصی است و می‌تواند از اتلاف عمر و صرف بی‌حاصل هزینه‌های مادی و معنوی برای رسیدن به اهداف  نا متناسب با شخصیت فردی و اجتماعی انسان جلوگیری نماید.

      رعایت کامل نظافت شخصی و اجتماعی به عنوان یک ارزش دینی و اهتمام به فعالیت‌های ورزشی تا آنجا که برای سلامت جسمی و نشاط روحی مفید است و پرهیز از افراط در این زمینه.

      آگاهی از تغییراتی که بر اثر فرایند طبیعی رشد در جسم آدمی پدیدار می‌گردد و ارتباط آن با تحولات روحی - روانی.

      مراقبت از سلامت تن و روان خویشتن با رعایت پیوسته دستورات بهداشتی و التزام به انجام توصیه‌های پزشکی و پرهیز از انجام رفتارهایی که موجب افسردگی و پریشان خاطری خواهد شد.

 

ارتقای سطح مهارتی:

      ایجاد زمینه‌های لازم جهت یادگیری مهارت‌ها و به کارگیری مهارت‌های ضروری زندگی.

      تلاش برای به کار بستن خلاقیت و ابتکار که زمینه ساز پیشرفت و موفقیت می‌باشد.

      ارتقا و بهبود مهارت‌های حل مسئله، تصمیم‌گیری، تفکر انتقادی، گفتگو و مذاکره، ارتباط بین فردی، کنترل خشم، غلبه بر استرس و تعمیم آنها به موفقیت‌های واقعی زندگی.

      ارتقاء سواد اطلاعاتی و مهارت‌های استفاده از منابع اطلاعاتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات.

      کسب مهارت‌های تشخیص و استیفای حقوق اجتماعی خود.

 آخرین مطالب